100 سایت

اخبار ، اطلاعات ، مقالات و ...

تهوع و استفراغ بعد از شیمی درمانی

تهوع و استفراغ رایج‌ترین عارضه بعد از شیمی درمانی

مجله پزشکی و سلامت دکتر سوشا : تهوع و استفراغ بعد از شیمی درمانی از عوارض جانبی رایج شیمی درمانی می‌باشد؛ اما در بیشتر موارد، این عوارض جانبی را می‌توان با داروهای پیشگیرانه و مراقبتهای بعد از شیمی درمانی کنترل کرد.

اگر شما شیمی درمانی انجام می‌دهید، شما و پزشکتان می‌توانید اقداماتی برای جلوگیری یا کاهش تهوع و استفراغ بعد از شیمی درمانی انجام دهید. این کار می‌تواند روند درمان سرطان شما را راحت‌تر کند.

چه کسی در معرض تهوع و استفراغ بعد از شیمی درمانی قرار دارد؟

این که آیا تهوع و استفراغ را در طول شیمی درمانی یا بعد از آن تجربه خواهید کرد یا نه بستگی به یکسری عوامل دارد. برخی از آن‌ها عبارتند از:

• نوع داروهای شیمی درمانی که دریافت می‌کنید.
• دریافت هم‌زمان سایر روش‌های درمان سرطان مانند رادیوتراپی
• داشتن سابقه تهوع و استفراغ در گذشته

چه کسی در معرض تهوع و استفراغ بعد از شیمی درمانی قرار دارد؟

کدام داروها موجب تهوع و استفراغ بعد از شیمی درمانی می‌شوند؟

داروهای شیمی درمانی بر اساس احتمال تهوع و استفراغ به چهار دسته مختلف تقسیم می‌شوند:

• احتمال تهوع و استفراغ شدید
• احتمال تهوع و استفراغ متوسط
• احتمال تهوع و استفراغ کم
• احتمال تهوع و استفراغ حداقل

داروهای شیمی درمانی که احتمالاً به تهوع و استفراغ بعد از شیمی درمانی از نوع شدید یا متوسط می‌انجامند، عبارتند از:

• آلمتوزوماب ( Alemtuzumab )
• آلترامین ( Altretamine )
• آزاسیتیدین ( Azacitidine )
• بنداموستین ( Bendamustine )
• بوسولفان ( Busulfan )
• کربوپلاتین ( Carboplatin )
• کارموستین ( Carmustine )
• سیسپلاتین ( Cisplatin )
• کلوفارابین ( Clofarabine )
• کریزوتینیب ( Crizotinib )
• سیکلوفسفامید ( Cyclophosphamide )
• سیترابین ( Cytarabine )
• داکاربازین ( Dacarbazine )
• داکتینومایسین ( Dactinomycin )
• دانوروبیسین ( Daunorubicin )
• دوکسوروبیسین ( Doxorubicin )
• اپیروبیسین ( Epirubicin )
• استراموستین ( Estramustine )
• اتوپوزید ( Etoposide )
• ایداروبیسین ( Idarubicin )
• ایفوزفامید ( Ifosfamide )
• ایرینوتکان ( Irinotecan )
• لوموستین ( Lomustine )
• مکلورتامین ( Mechlorethamine )
• میتوتان ( Mitotane )
• پروکربازین ( Procarbazine )
• اگزالیپلاتین ( Oxaliplatin )
• استرپتوزوسین ( Streptozocin )
• تموزولومید ( Temozolomide )

این‌که یک دارو تا حد چه موجب تهوع و استفراغ بعد از شیمی درمانی شود، بستگی به میزان دریافتی شما از آن دارو دارد. بعضی از داروها ممکن است کمترین احتمال ایجاد عوارض جانبی را در دوزهای پایین‌تر داشته باشند. لذا در صورتی که دچار تهوع و استفراغ بعد از شیمی درمانی شدید، از پزشک خود بخواهید که در صورت امکان نوع دارو و یا دوز آن را تغییر دهد.

عوامل تشدید کننده تهوع و استفراغ بعد از شیمی درمانی

همه افراد به شیوه یکسانی به شیمی درمانی واکنش نشان نمی‌دهند. برخی از عوامل ممکن است باعث افزایش تهوع و استفراغ بعد از شیمی درمانی شما شوند.

اگر یک یا تعداد بیشتری از موارد زیر در شما وجود داشته باشد می‌تواند احتمال تهوع و استفراغ بعد از شیمی درمانی را در شما افزایش دهد:

• شما یک زن باشید.
• کمتر از 50 سال سن داشته باشید.

• شما طی دوره‌های قبلی درمان تهوع و استفراغ را تجربه کرده باشید یا سابقه بیماری حرکتی داشته باشید.
• شما سطح اضطراب بالایی داشته باشید.

• داشتن حالت تهوع صبحگاهی در زمان بارداری
• هنگام ابتلا به دیگر بیماری ها نیز دچار تهوع و یا استفراغ شده باشید.

• شما سابقه نوشیدن الکل نداشته باشید یا فقط مقدار کمی مصرف کرده باشید.
• همچنین، اگر انتظار تهوع و استفراغ بعد از شیمی درمانی را داشته باشید، احتمال وقوع آن وجود دارد.

شما ممکن است این تصور را داشته باشید که تمام درمان‌های سرطان این عارضه جانبی، یعنی تهوع و استفراغ بعد از شیمی درمانی را ایجاد کنند؛ اما این عقیده اصلاً درست نیست. پزشکتان می‌تواند در این زمینه شما را راهنمایی کند.

عوامل تشدید کننده تهوع و استفراغ بعد از شیمی درمانی

ادامه مطلب : تهوع و استفراغ بعد از شیمی درمانی


جدیدترین مطالب

پربازدیدترین مطالب